Kako odabrati bicikl? Kupovina bicikla za neupućene – VOZILA

Po nekom nepisanom pravilu, bicikli se dele na MTB ( mountain bike – ili kod nas prevedeno – monti bajk, montin bajk, mauntin bike, ili pravilno brdski bicikl) i ostale. 

Zašto baš tako? MTB bicikli lepše izgledaju, mogu da se voze svuda i mogu svi da ih voze. 

Međutim.

Postoji mnogo kategorija i podkategorija bicikala. MTB je samo deo. U svetu se najviše koristi, naravno gradski bicikl, koji može da bude i MTB i treking, i hibrid… Sve je stvar ukusa.

Pri odabiru bicikla se treba voditi onim – šta će taj bicikl da mi priredi – tj. – kako ću s njim da se igram? Jer, ruku na srce, bicikl je jedna velika igračka. 

Treba odabrati bicikl prema svojoj potrebi, jer džaba ako bicikl dobro izgleda, a teško se vozi, ili je težak i neupotrebljiv?

Dakle – kako odabrati bicikl? Ovo je kupovina bicikla za neupućene.

Dakle – kategorije bicikala – i to vrlo suženo, jer se skoro svaki dana srećemo sa nekom podkategorijom koju je neko rešio da plasira:

1. MTB – mountain bike

Kao što rekosmo – najpopularnija grupacija bicikala. Deli se na gradske bicikle i “pravi” MTB. 

Pravi Mountain bike je sa jakim ramom, sa jednim ili oba amortizera, aluminijumskim, hrom-moli, karbonskim, titanijumskim ramom, i opasnim amortizerima, kočnicama i mehanikom. Količina brzina- najnebitnija stvar, važno da ih ima i da su pravilno raspoređene. Šta to znači? Loše se kada imate “brzine” a uz Avalu ne možete da se popnete, ne zato što niste u kondiciji, već što bicikl nema pravilno raspoređene zupčanike. 

Gradski MTB su svi ispod toga. Dobro izgleda, može da se vozi po gradu i okolini, nije za trku, i mogu svi da ga voze. E sad, gradskih MTB bicikala ima za različitu cenu, od velikih tržnih centara, gde možete kupiti breskve, kišobran, bicikl i deterdžent-gde ćete sigurno pogrešiti pri odabiru bicikla – do pravih radnji koje se bave biciklizmom i srodnim temama, i gde će Vas podrobno ispitati šta Vam tačno treba. Jer ideja je da se taj bicikl i vozi i da je uživanje voziti ga,a ne, kada Vas društvo pozove, da idete na vožnju kao na mučenje.

MTB bicikli su dugo imali jednu te istu veličinu točka – 26″, i koja se koristila od početka 70-tih do danas kao jedina.

2005. Godine  se pojavila veličina 29″, i koja deli veličinu sa 28″ (622mm), ali se zove 29″ zbog veće širine guma.

27,5″ – koja je prava MTB veličina – ni premala, ni prevelika, lako se okreće po gradu, dobro manevriše, i dobro podnosi rupe.

Obe veličine, i 27,5” i 29” sada nose primat u proizvodnji. Sada se postavlja pitanje – čemu proizvodnja 26”ice? 26” je odličan za početnike, okretan je, i superioran što se tiče izbora guma i rezervnih delova. 29” je sledeći standard, lako se penje, lako spušta, dobro nosi brzinu i lako prelazi preko prepreka. Mana? Veliki i nezgrapan bicikl, i nije za niže osobe.  Pri odabiru veličine točka treba uzeti u obzir svoju visinu – džaba 26″ kada ste visoki skoro 2 metra. I obratno.

2. Treking bicikli

Po našem mišljenju, najpravilnija grupa bicikala, koja se koristi po gradu i šire. Treking bicikl se koristi po gradu a i za međugradske ture, a i za putovanje po, recimo, Evropi. Odlikuju ga točkovi veličine 28″ (koju su koristili i većina ROG i Unis bicikala, koje svaka zgrada ima po desetak u podrumu), i udobna pozicija vozača. Treking bicikl deli mehaniku sa MTB biciklom, s tim što je pozicija vozača prirodnija, gume uže i srednji pogon (zupčanik na biciklu koji okrećemo nogama) veći nego kod MTBa.

3. Gradski bicikli

 Isto što i treking, samo sa blatobranima, korpom, svetlima i slično. S tim što – gradski bicikli su upravo okrenuti gradu – sporiji su, teži, ali zato udobniji i jednostavniji za upravljanje i menjanje brzina, ako ih ima. Gradski bicikli se prave u nekoliko veličina točka, prema visini vozača i podneblju za koje se proizvode – 26″, 26″x1-3/8, 28″… ostalih dimenzija ima u malim količinama pa ih ne treba pominjati. Najpoznatiji gradski bicikli su upravo Holadski ( Nizozemski), veliki, nezgrapni, sa potpuno uspravnom pozicijom i – jednostavni za vožnju.  

4. Drumski bicikli

 Jako popularna grupa, najstariji tip bicikla, najbrži tip prevoza na pedale. Ako je veličina rama tačna, sa odgovarajućim spoljnim gumama, i mehanikom, uživanju nema kraja. Drumski bicikl zahteva i odeću za vožnju, nije baš da treba da se vozi u trenerci i majici na bretele. Ali, može. Veličina točka je 28″, ili popularno 700C. Širina – po želji. A u drumskim biciklima je krenulo deljenje na podgrupe. I tome nema kraja, treba pomenuti samo bitne – Drumski, Triatlon, Ciklokros, Gravel. O detaljima nekom drugom prilikom.

5. Električni bicikli

Kategorija u usponu. Danas i onaj koji nikad nije seo na bicikl, želi da se vozi na električnom biciklu. Neki ih uopšte ne vole, neko ne vidi drugačiji bicikl od elektro, u svakom slučaju, niko nije imun na njih. Ima ih nekoliko podkategorija :

Na potenciometar( na “gas”) – koliko dam “gas” toliko će ići, kao motor

Pedelec – okrećem pedale, i on mi dodaje snagu,

Kombinacija ta dva.

Što se tiče motora, tu postoje nekoliko velikih proizvođača, i tušta i tma malih. Više/manje se svi proizvode u Kini, pa je i očekivano da kinzi ponude svoje elektro motore, koji se naknadno ugrađuju na bicikle.

Koji bicikl odabrati? 

To je teško pitanje – ideja je da sebe poznajete, i da napravite neku ideju za šta će Vam bicikl služiti i kakav ste korisnik. Ako Vam je bicikl prevozno sredstvo, a volite da skačete u vožnji i ne smetaju Vam rupe na putu – izvolite MTB. Treking je za svakodnevnu vožnju, a i ako Vas društvo pozove na vikend vožnju po šumi, imaćete dovoljno dobru mašinu za to. Gradski bicikl je ograničen sa upotrebljivošću što se tiče terena-mora da bude ravna podloga – uzbrdo ili nizbrdo, ali ravno. Drumaš je, opet, za otvoreni put, i za dužu turu. Niko ne kaže da drumaš ne treba da se vozi na kraćim relacijama, ali je pre svega napravljen za kilometražu.

Source link

Možda vam se svidi

More From Author

+ There are no comments

Add yours